Hva skjer med stien?

Posted by on sep 13, 2017 in Blogg | 1 comment

Hva skjer med stien?

Her kommer litt informasjon om stiprosjektet. På tide å friske opp informasjonen som ble gitt på årsmøtet om økonomi og stiprosjektets faser.

Stiprosjektet

Det er mange ivrige sjeler som har stått på for å få til dette prosjektet. Styret i velforeningen har over flere perioder fulgt opp dette arbeidet. Takk til Silje Enersen, Marthe Bøhm, og mange flere! Takk for innsatsen dere har gitt! Prosjektet har krevd dedikert innsats og de siste par årene har Erik Wessel Holst vært prosjektleder. Han har jobbet mye med finansiering og fulgt opp praktiske avtaler med Idretts- og Friluftsrådgiver, Ingrid Buck i Kultur og Fritid hos Lier kommune. Dette mye praktisk koordinering som skal til. Arbeidet har krevd at Viva bidrar med «frest asfalt» som er selve grusen vi benytter, at vi har en erfaren graver Trygve Rud – som har gjort dette i mange tiår i Drammensmarka, og at Skog- og naturforvalter (v/ Bjørn Ringstad) i Drammen er involvert, og at Lier drift (v/ Herman Schøttke) er rådført…og at leder i velforeningen har skaffet til veie skriftlig tillatelse fra grunneierne av stien. Det må skrives søknader til stiftelser og til Lier kommune. Listen over aktiviteter er lang!

Innsamlet:
Kr 206 000,- samlet inn via gaver og bidrag!

Fase 1 (høsten 2016): Grøfting og grusing. Finansiering OK!
Flåtan Velforenings andel kr  100 000,-
Kostnad totalt ca kr 400 000,-

Fase 2 (høsten 2017): Grøfting og grusing. Finansiering OK!
Flåtan velforenings andel kr  75 000,-
Spillemidler/gave kr 250 000,-
Kommunalt tilskudd kr 150 000,-
Administrasjon (5%) kr 25 000,-
Kostnad totalt kr 500 000,-

Fase 3 (2018 eller 2019?):  Lyssetting. Finansiering påbegynt! Forslag til budsjett:
Flåtan velforenings andel, dugnadstimer (verdi) kr 75 000,-
Flåtan velforenings andel, bidrag kr 200 000,-
Kommunalt tilskudd kr 292 000,-
Administrasjon (5%) kr 63 000,-
Kostnad totalt kr 1 260 000,-

Fase 1 ble gjennomført i fjor høst. Fase 2 påbegynnes nå i midten av september. Ved oppstart får velforeningen utbetalt penger fra Sparebankstiftelsen. Vi søker igjen til SpareBank 1 og Sparebankstiftelsen (DNB) for fase 3. Forøvrig setter vi i gang ny kronerulling for de som ønsker å bidra. Vi ser også for oss å ta kontakt med forskjellige velforeninger i område og opprette en Vipps-konto. Se kart nedenfor:

 

Ødeleggelser på stien!

Det er sikkert flere som også har sett at noen har tatt seg til rette på stiens fase 1 og ødelagt deler av stien. Og midt oppi dette får vi utfordringer med noen som ønsker å graver opp stien for å legge vannledning og strøm. Dette har styret i velforeningen sammen med Erik håndtert slik at de deler som er ødelagt vil bli fikset!

Denne firhjulingen og gravemaskin har kanskje mange sett? Se bildet nedenfor. Maskinene er benyttet til å legge strøm til en privat hytte i området rundt Svarttjern. Vi har dialog med disse og ødeleggelser vi som sagt bli ordnet.

Sørg for at du telles når du går tur!

Når du passerer denne boksen må du gå eller sykle sakte forbi for å sikre at du blir registrert. Per nå viser tellingen av tre turstiene følgende:

Gå direkte til oppdatert statistikk: http://www.eco-public.com/ParcPublic/?id=4217%20

 

Mvh,

Flåtan velforening

v/ Styreleder Jon Robert

One Comment

  1. Mega!

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.